Å synge er sjelebot!

Solveig SlettahjellSangeren og komponisten Solveig Slettahjell (38) ble intervjuet i Dagbladet og fortalte litt om sin opplevelse av det å synge:

———

Det er annerledes når hun synger. Stemmen bare bobler fram. Det er som vann. Luft. Første skoledag reiste hun seg opp og sang for alle de andre. De klappet. Siden har hun fortsatt.

Å synge for meg er en evig, eneste lang sjelebot. Jeg er glad når jeg synger. På plass i mitt element.

— Er sangen det største kicket i ditt liv?

Absolutt. Utenom sønnen min. Og mannen min. Og venner og familie. Men bortsett fra det, står sangen uten sidestykke.

Dansefeberen er i ferd med å ebbe ut. Selv de mest ihuga Idol-fans begynner å bli metta nå. Er det mulig at korsang er det neste store? Kan «Korslaget» faktisk bli det nye «Skal vi danse»? Slettahjell krysser fingrene.

— Kan alle lære å synge?

Jeg tror alle kan synge.

— Hva er det da som stopper dem?

At de ikke synger. Jeg tror det er så enkelt.

— Hva er ditt råd til dem som aldri gjør det?

— Begynn å synge i dusjen. Synger ikke alle da?

Nei, de gjør nok ikke det.

På et eller annet tidspunkt ble det aller viktigste å være flink. De beste blant oss får et kamera stukket opp i trynet. Men hva med alle de andre? De som synger lungene ut i blandakor, eller henter en oppriktig glede i å danse på lokalet?

Nå er det blitt sånn at alt som handler om å synge, danse og spille skuespill skal være et middel for å komme på tv. Men det var ikke som var meningen i utgangspunktet. Musikken skulle jo være en del av vårt liv. Plutselig er alt fokuset på anerkjennelse og berømmelse.

— Er det ikke annerledes for deg som selv er flink til det? Hva med de som bare er vanlige?

Det er grunnen til at folk synger i dusjen. Ikke fordi det låter så bra, men fordi det kjennes godt. Og sunt. Sang er helsebringende, det er jeg overbevist om.

——

Legg igjen en kommentar

